Registracija električnih trotineta

Od 5. Aprila počinje sa primenom novi pravilnik - Šta nam donosi?

Svi vlasnici električnih trotineta će od 5. Aprila morati da podnesu zahtev za izdavanje registracione nalepnice za svoje električno prevozno sredstvo.

Na osnovu člana 92g stav 2. Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima („Službeni glasnik RS”, br. 41/09, 53/10, 101/11, 32/13 – US, 55/14, 96/15 – dr. zakon, 9/16 – US, 24/18, 41/18, 41/18 – dr. zakon, 87/18, 23/19, 128/20 – dr. zakon i 76/23), člana 17. stav 4. i člana 24. stav 2. Zakona o Vladi („Službeni glasnik RSˮ, br. 55/05, 71/05 – ispravka, 101/07, 65/08, 16/11, 68/12 – US, 72/12, 7/14 – US, 44/14 i 30/18 – dr. zakon), na predlog Agencije za bezbednost saobraćaja,

Ministar unutrašnjih poslova doneo je 

PRAVILNIK

o načinu izdavanja, vođenja evidencija, izgledu i načinu postavljanja nalepnice za laka električna vozila

Član 1.

Ovim pravilnikom propisuju se način izdavanja, vođenja evidencija, izgled i način postavljanja nalepnice za laka električna vozila.

Član 2.

Imalac lakog električnog vozila podnosi zahtev za izdavanje nalepnice (u daljem tekstu: zahtev) na propisanim obrascima.

Uz zahtev se, saglasno zakonu, prilaže, odnosno pribavlja:

1) tehnička dokumentacija za lako električno vozilo iz koje se mogu utvrditi marka lakog električnog vozila, trajna nominalna snaga elektromotora, najveća konstruktivna brzina i masa praznog vozila;

2) fotokopija lične karte ili očitana lična karta, odnos dokaz o upisu u registar pravnih lica za pravna lica;

3) popunjena i potpisana izjava, na propisanom obrascu;

4) dokaz o uplaćenoj naknadi na ime izdavanja nalepnice.

Ukoliko iz dostavljene dokumentacije nije moguće utvrditi karakteristike iz stava 2. tačka 1) ovog člana, vrši se ispitivanje lakog električnog vozila radi utvrđivanja navedenih karakteristika, uz propisanu naknadu za ispitivanje, o trošku podnosioca zahteva.

Prilikom obrade zahteva, na tehničkoj dokumentaciji, koja je sastavni deo obavezne dokumentacije, upisuje se serijski broj nalepnice, datum izdavanja, potpis lica koje izdaje nalepnicu – obrađivača predmeta, dok će se dijagonalno preko prednje strane stavljati pečat sa oznakom „IZDATA NALEPNICAˮ.

U slučaju oštećenja ili uništenja nalepnice, na zahtev imaoca lakog električnog vozila, može se izdati nova nalepnica, u skladu sa odredbama stava 1, stava 2. tač. 2)–4) i st. 3. i 4. ovog člana.

Zahtev za izdavanje nalepnice za lako električno vozilo – fizičko lice (Obrazac 1.), Zahtev za izdavanje nalepnice za lako električno vozilo – pravno lice (Obrazac 2.), Izjava o dokumentaciji za lako električno vozilo iz stava 2. tačka 3) ovog člana (Obrazac 3.), kao i Uputstvo za podnošenje zahteva, odštampani su uz ovaj pravilnik i čine njegov sastavni deo.

Član 3.

O izdatim nalepnicama vodi se evidencija (u daljem tekstu: evidencija), koju čini:

1) Registar podnetih zahteva, koji sadrži podatke o podnosiocima zahteva i dokaze o izvršenim uplatama naknada;

2) Registar lakih električnih vozila, koji sadrži podatke o markama, tehničkim karakteristikama lakog električnog vozila i tehničku dokumentaciju priloženu uz zahtev;

3) Registar izvršenih ispitivanja, koji sadrži broj izveštaja, podatke o utvrđenim tehničkim karakteristikama i izveštaj o ispitivanju;

4) Registar izdatih nalepnica, koji sadrži serijski broj i fotografiju nalepnice i kontrolni odsečak.

U evidenciju se unose i prijave o izgubljenoj ili nestaloj tehničkoj dokumentaciji.

Evidencija se čuva trajno.

Član 4.

Kada se u postupku obrade zahteva iz priložene dokumentacije za lako električno vozilo utvrdi da ispunjava propisane uslove, podnosiocu zahteva se izdaje nalepnica.

Nalepnica iz stava 1. ovog člana je pravougaonog oblika, višeslojne strukture, vidljiva u dnevnim i noćnim uslovima, samouništavajuća pri pokušaju uklanjanja, dimenzija 36h60 mm, punometalizirana, sivosrebrne boje, sa integrisanim difrakcionim optički promenljivim elementom, koji sadrži višestruke nivoe zaštite od pokušaja krivotvorenja. U gornjem delu nalepnice nalazi se logo Agencije i ispod nje tekst: „Republika Srbijaˮ, a zatim tekst: „Agencija za bezbednost saobraćajaˮ. U središnjem delu, koji obuhvata 1/3 nalepnice, nalazi se oznaka za lako električno vozilo LEV, na ćirilici i na latinici, a ispod nje se nalaze brojčane vrednosti bez decimala u obliku: trajna nominalna snaga elektromotora (W), najveća konstruktivna brzina (km/h), masa praznog vozila (kg), jedna ispod druge. U donjem delu nalazi se oznaka „ABS” i sedmocifreni serijski broj, bočno orijentisan. Sastavni deo nalepnice je kontrolni odsečak, sa oznakom „ABS” i serijskim brojem, koji se odvaja od nje tokom procesa izdavanja nalepnice.

Izgled i sadržaj nalepnice za lako električno vozilo (Obrazac 4.) odštampan je u prilogu ovog pravilnika i čini njegov sastavni deo.

Nalepnica se postavlja na lako uočljivo mesto, u gornjem delu nepomičnog stuba upravljača lakog električnog vozila, u zavisnosti od konstrukcije upravljača, nakon čega se fotografišu vozilo i mesto na kome je postavljena nalepnica.

Član 5.

Prijem i obrada zahteva, izdavanje i postavljanje nalepnice vrši se na mestima koja Agencija za bezbednost saobraćaja utvrđuje na svom zvaničnom internet sajtu www.abs.gov.rs, po stupanju na snagu ovog pravilnika.

Član 6.

Nakon 15. juna 2024. godine, u saobraćaju na putu mogu učestvovati samo laka električna vozila na kojima je postavljena nalepnica u skladu sa odredbama ovog pravilnika.

Član 7.

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”, a primenjuje se od 5. aprila 2024. godine.

01 broj 011-1189/23-18

U Beogradu, 28. februara 2024. godine

Ministar,

Bratislav Gašić, s.r.

Ukoliko ste pročitali gore navedeno, jasno je da će do 15. Juna svi trotineti morati biti obeleženi registracionom nalepnicom. 

Šta to konkretno menja vlasnicima električnih trotineta još uvek nije poznato. Pravilnik je donešen, zna se od kad se i primenjuje ali još uvek nema informacija o tome ko će biti ovlašćen od strane agencije za bezbednost saobraćaja da izdaje nalepnice, da li će i koliko koštati.

Još jedna stvar ostaje nepoznanica a to su osiguranja koja će sasvim sigurno morati da u svoju ponudu uvrste i električne trotinete. Za sada ni jedna osiguravajuća kuća se ne oglašava niti ima u ponudi osiguranje ove vrste.

Sve gore navedeno znači samo još jedan namet koji će sasvim sigurno biti udarac na budžet vozača.

Kako bilo, s obzirom na kratak rok koji je ostavljen do primene a poznavajući kako se do sada sprovodilo sve ikad donešeno u vezi registracije vozila, možemo očekivati još jedno odlaganje donešenog propisa ili u najmanju ruku da se produže rokovi za registraciju. 

 

Komentar autora:

Mišljenja smo da će se ispitivanje i izdavanje nalepnice za električne trotinete vršiti u stanicama gde inače vrše ispitivanja uveženih vozila i izdaju potvrde o ispitivanjima vozila i atestima.

Ne znamo još uvek na koji period se izdaju nalepnice, ali pošto će da sadrže samo brojčane vrednosti koje daju informaciju za snagu elektromotora, najveću brzinu i masu praznog vozila, možemo očekivati da će biti trajne.

Zbog toga i ako je to već tako čemu se ide, logično bi bilo da se uvoznicima da obaveza da pribavljaju te nalepnice i da elektrićne trotinete ne mogu da prodaju ako nisu zavedene u agenciji za bezbednost saobraćaja i za koje nije izdata nalepnica a ne da se nameže kupcima da se bave time. 

Pogotovo je problem ljudima koji su već kupili trotinete ali verovatno kao i za svaki električni uređaj, posle kratkog vremena izgubili ili bacili tehničku dokumentaciju. Ti ljudi će biti u obavezi da podnose poseban zahtev agenciji za bezbednost saobraćaja i imaće dodatni namet.

Sve u svemu, ostaje da dočekamo i taj 5. April i vidimo šta će se dešavati po ovom pitanju. 

Podelite ovu vest